Plastmed
PLASTMED
ZDROWIE URODA RODZINA
Plastmed Français
Plastmed Nederlands
Plastmed English
Plastmed Polski


Uwaga na cholersterol

Jak pokazuja badania zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi ma co czwarty dorosły Polak, a 70% jest narażonych na miażdżycę. U każdej z tych osób istnieje ryzyko, że blaszki miażdżycowe mogą zamknąć światło tętnicy, co doprowadza do bólu wieńcowego, udaru mózgu czy zawału serca.

Nadmierne stężenie cholesterolu we krwi nie jest jedynym czynnikiem sprawczym miażdżycy układu sercowo-naczyniowego, a przebieg procesu jest wielowątkowy i złożony.

Nie mniej jednak należy pamiętać ,że głównym czynnikiem sprzyjającym podwyższeniu poziomu cholesterolu jest bogatotłuszczowe i bogatocholesterolowe jedzenie, które niestety najczęściej trafia na nasz stół.

Szczególnie szkodliwe są tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, ponieważ dostarczają (w dużej ilości) obu tych substancji i zawierają dwukrotnie większą liczbę kalorii, niż równoważna masa pokarmowa białka czy skrobi.

Najbardziej niebezpieczny dla zdrowia jest cholesterol wchodzący w skład lipoprotein (ciał tłuszczowatych krwi) oznaczony symbolem LDL. Jest to tzw. "zły" cholesterol.

Uwaga na cholesterol


Gdyż jego cząsteczki łatwo przenikają do tętnic, gdzie odkładane są na ścianach naczyń i zapoczątkowują proces miażdżycy.

We krwi znajduje się także tzw. "dobry" cholesterol, oznaczony symbolem HDL, który chroni ściany tętnic przed rozwojem miażdżycy.

Prawidłowe, pożądane wartości poziomu:

cholesterolu ogólnego -CT<200mg%(5,2 mmol/l)
cholesterolu "złego" -LDL<100 mg%(2,6 mmol/l)
cholesterolu "dobrego" -HDL>35 mg%()
-triglicerydów<150mg% (1,7 mmol/l)

Każda osoba, która ukończyła 20-sty rok życia, powinna co pięć lat wykonać badanie cholesterolu całkowitego we krwi CT. Osoby starsze, a szczególnie chore na cukrzycę, powinny je wykonać odpowiednio częściej.

Zdanie żywieniowców, cholesterol zwiększają nam bekony, kiełbasy, mięso, a szczególnie przetwory wieprzowe, smalec, masło, sery o wysokiej zawartości tłuszczu, jaja, podroby, garmaż, majonez.

Szczególnie niebezpieczne są typowe dla polskiej kuchni ciężkie sosy i zupy, posiłki smażone, pieczone i odgrzewane.

Dieta ograniczanie cholesterolu

Dieta cukrzycowa i przeciw-miażdżycowa (najczęściej pokrywają się ze sobą) nie przewiduje jedzenia typu "fast food" np: hot-dogi, hamburgery, chipsy, frytki, zapiekanki, pizze.

Podstawową metodą obniżania poziomu cholesterolu i triglicerydów jest racjonalne odżywianie oraz wysiłek fizyczny.

Leki przeciw-miażdżycowe zalecane są tylko tym osobom, którym nie pomogła zmiana trybu życia.

Wieloletnie badania wykazały ponad wszelką wątpliwość, że dieta niskotłuszczowa i niskocholesterolowa, umiarkowany wysiłek fizyczny, zaprzestanie palenia papierosów oraz eliminacja stresu, a także kontrola ciśnienia tętniczego powodują znaczny spadek cholesterolu całkowitego i LDL, a w konsekwencji poprawę stanu zagrożonych tętnic wieńcowych.

Już od dawna lekarze zalecają model żywienia wzorowany na diecie śródziemnomorskiej, bogatej w warzywa, owoce, tłuszcze roślinne i ryby.

Korzystna kombinacja kwasów tłuszczowych w oliwie z oliwek działa przeciw miażdżycowo.

Efekty zmian

Roczny wskaźnik zawałów serca w Polsce nadal jest wysoki, w ostatnim 10-leciu uległ znaczącemu ograniczeniu.

Największy wpływ miała na to zmiana sposobu odżywiania się.

Ceny produktów roślinnych relatywnie zmalały i dostępne stały się owoce południowe. Ożywienie uprawy polskich owoców i warzyw spowodowało wzrost ich konsumpcji.

Okazało się także, że przewaga tłuszczów roślinnych w diecie jest bardzo skutecznym sposobem ochrony przed choroba wieńcową serca, także u cukrzyków.

Pomimo tych korzystnych zmian nadal odnotowujemy dużą liczbę przedwczesnych zgonów osób młodych i w średnim wieku dlatego tak ważny jest dobry cholesterol. Uważany jest za korzystny, ponieważ przyczynia się do usuwania nadmiaru cholesterolu z krwiobiegu, przynosząc go z powrotem do wątroby, gdzie może być rozłożony i wydalony z organizmu. Znalezienie konkretnych produktów spożywczych, które zawierają HDL, może być trudne, ponieważ sam HDL nie występuje w jedzeniu.

Jednak pewne czynniki żywieniowe i styl życia mogą wpływać na poziom HDL w organizmie. Oto kilka wskazówek, jak poprawić poziom dobrego cholesterolu:

  • Produkty zawierające tłuszcze nienasycone, takie jak oleje roślinne (oliwa z oliwek, olej rzepakowy), orzechy, nasiona, awokado, mogą być korzystne dla poziomu HDL.
  • Tłuste ryby, takie jak łosoś, makrela, śledź, są bogate w kwasy omega-3, które mogą wpływać korzystnie na profil lipidowy, w tym poziom HDL.
  • Żywność bogata w błonnik, zwłaszcza rozpuszczalny, może być korzystna dla poziomu cholesterolu. Owoce, warzywa, fasola, groch, płatki owsiane to dobre źródła błonnika.
  • Aktywność fizyczna może podnieść poziom HDL. Regularne ćwiczenia, nawet w postaci spacerów, mogą być korzystne dla zdrowia serca.
  • Spożywanie alkoholu w umiarkowanych ilościach może podnieść poziom HDL, ale zbyt dużo alkoholu jest szkodliwe dla zdrowia.

Ważne jest również unikanie spożywania zbyt dużej ilości tłuszczów nasyconych i trans, które mogą podnosić poziom "złego cholesterolu" (LDL). Zachowanie równowagi między tymi różnymi rodzajami tłuszczów jest kluczowe dla zdrowego profilu lipidowego. Przed wprowadzeniem większych zmian w diecie zawsze warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.



2006 plastmed.pl
Osoby online: 188
Zdrowie, ile Cię trzeba cenić ten tylko się dowie, kto Cię stracił ...