ZDROWIE URODA RODZINA

Warzywa i owoce mrożone

Nie wszyscy z nas wiedzą, że mrożonki to doskonałe źródło witamin w okresie jesienno - zimowym. Mrożone owoce i warzywa mogą zachować nawet 80% wartości świeżych. Najlepiej zachowuje się witamina C i mikroelementy. W ciągu całego roku w sklepach mamy ich pod dostatkiem, jednak te pochodzące z naturalnych letnich upraw zawierają mniej środków chemicznych. Warto więc pokusić się o ich własnoręczne przygotowanie, zwłaszcza w przypadku gdy posiadasz własny ogródek. Mrożonki owocowo-warzywne powinny odgrywać szczególną rolę w diecie Twojej rodziny.

Mrożenie pozwala w większym stopniu niż np. cukrzenie, solenie czy marynowanie zachować najbardziej zbliżoną do produktów świeżych wartość odżywczą, i to bez wprowadzania dodatkowych substancji konserwujących (sól, ocet i inne konserwanty). Nie obserwuje się praktycznie zmian struktury białek podczas przechowywania w stanie zamrożonym. Dzięki niskiej temperaturze zahamowane zostają procesy jełczenia tłuszczów zachodzące w temepraturze wyższej niż - 18 oC. Straty składników mineralnych są niewielkie i związane nie z samym procesem zamrażania, ale z obróbką wstępną, np. blanszowaniem owoców i warzyw (czyli obgotowywaniem przez krótki czas w celu unieczynnienia enzymów mogących niszczyć składniki odżywcze oraz powodować niekorzystną zmianę barwy lub rozwój flory bakteryjnej). Zamrażanie jest metodą przechowalnictwa w największym stopniu zapobiegającą stratom witamin w żywności. Na przykład straty witaminy C są stosunkowo niewielkie i wynoszą 20% (dla porównania - w syropach tracimy średnio 75%, w kompotach i dżemach powyżej 35%). Mrożone owoce tracą witaminę A tylko w 5-10%, a mrożone warzywa w 20-30%. Straty witamin B1 i PP są też znacznie mniejsze niż obserwuje się to przy innych metodach przechowywania żywności. Ważną zaletą mrożonek jest to, że podczas ich gotowania straty witamin są mniejsze niż w przypadku gotowania świeżych owoców i warzyw.

Przede wszystkim wybieraj tylko dojrzałe i zdrowe produkty. Warzywa dokładnie umyj i pokrój. Większość warzyw przed mrożeniem musisz poddać blanszowaniu, tzn. zanurzyć na 1-2 minuty we wrzątku, a następnie szybko schłodzić w zimnej wodzie. Blanszowanie powoduje, ze warzywa zachowują piękny kolor, smak i aromat. Bez procesu blanszowania można mrozić pomidory, ogórki, cukinię, cebulę. Przygotowane warzywa osusz z nadmiaru wody i powkładaj do szczelnych woreczków, przeznaczonych do mrożenia. Najwygodniej Ci będzie jak zamrozisz małe porcje, ułatwia to równomierne zamarzanie i rozmrażanie. Na każdym opakowaniu zrób opis z datą zamrażania.

Drobne owoce zamrażaj w postaci sypkiej czyli rozsypane luzem na tacce. Po stwardnieniu owoców wsyp je do woreczków lub innych pojemników. Owoce zachowają kształt i nie są posklejane w jedna bryłę. Pamiętaj, że pojemniki i woreczki muszą być szczelne i wykonane z materiałów do przechowywania żywności.

Przy zamrażaniu owoców i warzyw należy pamiętać aby robić to na raty. Należy mrozić małe porcje w jak najkrótszym czasie i w jak najniższej temperaturze. Mrożenie to również dobry sposób na przechowywanie ziół. Można to robić na kilka sposobów. Dobra metodą jest umieszczenie posiekanych ziół w pojemniczkach na lód i zalanie ich odrobiną wody. Takie ziołowe kostki doskonale nadają się do zup i sosów.

W technologii produkcji mrożonek niezmiernie ważna jest szybkość zamrażania. Im szybsze zamrażanie, tym mrożonki są lepszej jakości. Przy powolnym zamrażaniu powstają bowiem duże kryształki lodu rozrywające błony komórkowe skórek owoców czy warzyw, powodujące nadmierny wyciek soku podczas rozmrażania.

Zgodnie z wymaganiami opakowania mrożonek powinny być odporne i niełamliwe w niskiej temperaturze. Nie powinny także przymarzać do produktu, na co warto zwrócić uwagę, dokonując zakupu. Trzeba też pamiętać o tym, żeby kupować tylko dobrze zamrożone produkty.

Przy wszystkich zaletach mrożonek musimy pamiętać o przestrzeganiu zasad dotyczących ich przechowywania i rozmrażania. W drodze ze sklepu do domu nie możemy dopuścić do rozmrożenia produktu, jeśli chcemy go nadal przechowywać. Rozmrożonego produktu nie można po raz kolejny zamrażać! Przechowywanie mrożonek powinno odbywać się w temperaturze nie wyższej od temperatury zamrażania (podanej na opakowaniach produktów). Chodzi tu o możliwie jak największe zahamowanie rozwoju drobnoustrojów i wszelkich zmian biochemicznych i chemicznych.

Rozmrażać należy dopiero bezpośrednio przed spożyciem i to jak najszybciej, bez utraty soku i witamin oraz nie dopuszczając do gromadzenia się drobnoustrojów. Dlatego też owoce i warzywa poddaje się najczęściej od razu gotowaniu (w postaci zamrożonej), a ryby i mięso - gotowaniu lub smażeniu. Jeżeli mrożonki nie są przeznaczone do gotowania, lepiej rozmrażać je w lodówce niż w temperaturze pokojowej. Zmniejsza to straty witaminy C oraz spowalnia rozwój bakterii i pleśni. Owoce miękkie (np. truskawki) przeznaczone do spożycia na surowo płuczemy chłodną wodą i zasypujemy cukrem w celu odizolowania od powietrza.



2006 plastmed.pl
Osoby online: 3
Zdrowie ile Cię trzeba cenić ten tylko się dowie co Cię stracił...